Feminism för mig

"Vi stridbara feminister vill nämligen inte ta över. Vi vill inte ha hela världen. Bara vår andel. Karlarna behöver egentligen inte ändra på ett enda dugg. För min del får de gärna fortsätta hålla på med i stort sett vad de vill. De kan köra på för fullt. Det är ju mycket de gör (iPad och Arctic Monkeys och det nya kärnvapenavtalet mellan USA och Rysslan) som är coolt. Och så är det roliga, och jag är god vän med massor av dem, och så är de bra att ha när man vill ligga, och så är de himla läckra i andravärldskrigsuniformskopior och när de fickparkerar på trånga ställen. 
Jag vill inte ha bort männen. Jag vill inte att männen ska lägga av med det de gör. 
Det jag efterlyser är lite radikala marknadskrafter. Jag vill ha VALMÖJLIGHETER. Jag vill ha OMVÄXLING. Jag vill ha MER. Jag vill ha KVINNOR. Jag vill att kvinnorna ska få mer av världen, inte bara för att det vore rättvisare utan för att det vore bättre också. Mer spännande. Omorganiserat. Nytänkt. Vi skulle ha tjejstake nog att säga "Japp - världen ser visserligen bra ut. Jag har varit här ett tag och studerat den. Fast - de här ändringarna skulle jag införa. För vi sitter ju samma båt. Allihop. Vi är ju med allihop. I gänget.""
 
Detta är ett citat ur Konsten att vara kvinna, skriven av den fantastiska Caitlin Moran. Jag tycker detta beskriver så bra vad jag vill ha ut av feminismen och vad feminismen betyder för mig. Jag vill inte ha bort män och jag hatar verkligen inte män! Män är fantastiska på alla sätt och vis. Precis som kvinnor. Det som jag vill är att kvinnorna också ska vara med på tåget. Det fanns en tid då vi stod på perrongen och viftade av männen utan att riktigt förstå vart de skulle och vad de skulle göra där. Den tiden är förbi. Det är dags att hoppa på tåget. Men om tåget ska kunna rulla kan vi inte bara sitta där som passagerare och vänta på att något ska hända. Vi måste jobba för vad vi vill också, annars kommer det se ut som det alltid har gjort. Men jag vill även att männen ska vara med. Det handlar inte om "män mot kvinnor" utan det handlar om att vi ska stå tillsammans och vilja sträva efter samma saker. 
 
Jag vill att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter vad det än handlar om! Jag vill att kvinnorna ska ta tillbaka rätten till sin egen kropp. Jag vill att alla flickor runt om i världen ska kunna gå till skolan och lära sig allt de vill lära sig, precis som pojkarna. Jag vill att kvinnor överallt ska ha lika rätt att uttrycka sin åsikt som männen. Inte mer rätt än männen utan samma rätt. 
 
För vi sitter ju i samma båt. Allihop. Vi är ju med allihop. I gänget. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0